Ketkä ovat puun takana? – Myyntitiimi
Paikalliset raaka-aineet laadukkaasti arvoisiinsa käyttökohteisiin
Sahatavaramarkkinat ovat muuttuneet vuosien saatossa globaaleiksi. Paljon puhuttu digitalisaatio on nopeuttanut viestintää ja tietoisuutta suomalaisen puun käytöstä maailmanlaajuisesti. Tämä kehitys on nähtävissä myös JPJ-Woodin myynnin laajentumisena uusille alueille, kertovat myyntijohtaja Pauli Aaltonen, myyntipäällikkö Marko Lindstedt ja myyntiassistentti Eeva-Kaarina Korpela.
Mikä on laadukkaan myyntityön ydin?
”Myynnin tehtävänä on löytää vuosikymmenten ajan kasvaneista tukkirungoista syntyville lankuille ja laudoille parhaat mahdolliset käyttökohteet. Myyntihenkilöt ovat markkinan ja kaupan asiantuntijoita, joilta vaaditaan myös raaka-aineen ja tuotantoprosessin tuntemusta. Myynnissä tehtävillä päätöksillä on merkittävä vaikutus toiminnan kannattavuuteen. On ymmärrettävä esimerkiksi, mitä suomalainen hirsitalotehtailija, saksalainen liimapalkin tekijä, englantilainen kattotuolin valmistaja tai algerialainen puuseppä sahatavaraltaan vaatii. Myynnin tehtävä on selvittää tarpeet, ja useimmiten tämä tapahtuu asiakkaan luona, joten valmiutta matkustamiseen pitää olla.
Meidän on nähtävä ”kirvesvarsi puun sisään” eli tiedettävä, millaista sahatavaraa erikokoisista mänty- ja kuusipölkyistä syntyy. Paras lopputulos edellyttää tiivistä yhteistyötä puunhankinnan ja tuotannon kanssa.”
Mitä menestyksekäs asiakkuuksien hallinta vaatii?
”Kun työskennellään erilaisissa ympäristöissä toimivien asiakkaiden kanssa, pitää opiskella myös kohdemaan kulttuuria. Esimerkkeinä mainittakoon, että aasialaiselle ei pidä lahjoittaa puukkoa, ja on tiedettävä, millaisia ruokia muslimille voi tarjota.
Yhteinen kieli on oltava, ja se on poikkeuksetta jokin muu kuin äidinkielemme. Toimivan kauppasuhteen rakentaminen vaatii pohjatyötä – asiakkaan arvojen kunnioittamisella ja asiallisella kohtelulla pääsee pitkälle. Useimmat asiakkaamme ovat kokoisiamme ja näköisiämme, perhetaustaisia yrityksiä.”
Mitä tarkoittaa luottamus ja sujuva vuorovaikutus?
”Niin kuin monessa muussakin toiminnassa, kestävä ja pitkäaikainen asiakassuhde perustuu luottamukseen, joka syntyy, kun tehdään niin kuin sovitaan. Oikea laatu, aikatauluista kiinni pitäminen sekä mutkaton yhteydenpito ovat keskeisiä toiminnan kulmakiviä.
Toimituksen tekemiseen liittyy monenlaisten asiakirjojen tekemistä. Rahtikirjojen ohella tarvitaan erilaisia todistuksia, sertifikaatteja sekä monissa tapauksissa esimerkiksi tullauksen hoitamista. Onnistunut toimitus edellyttää myös, että asiakirjat ovat järjestyksessä ja kaikki niihin liittyvät asiat loppuun saakka hoidettu.”
Mikä merkitys on vastuullisuudella ja kestävän kehityksen periaatteella?
”Puun alkuperä ja se, että sahatavara on vastuullisesti tuotettu, kiinnostaa entistä enemmän loppukäyttäjiä. Alkuperä todennetaan mm. PEFC-sertifikaatilla.
JPJ-Woodin kestävän kehityksen periaatteita noudattava toimintatapa määrittelee myös myyntiä. Tavoitteena on, että jokainen sahatavarakappale päätyy arvoiseensa paikkaan sitomaan hiiltä vuosikymmeniksi esimerkiksi huonekaluina, verhouslautoina tai lujuutta vaativina talojen runkorakenteina. Sahatavarasta valmistetut tuotteet ovat erinomainen ratkaisu ilmastonmuutoksen torjunnassa.”
Mikä myyntitiimiä motivoi?
”JPJ on ihmisen kokoinen ja näköinen organisaatio, jossa on mahdollisuus osallistua monipuolisesti yrityksen toimintaan ja kehittämiseen. Yhteinen tekeminen on mutkatonta. Asiakaspinnassa toimiminen tuo työpäiviin monipuolisuutta. On mielenkiintoista ja palkitsevaa toimia kansainvälisessä toimintaympäristössä erilaisten yritysten ja erityisesti ihmisten kanssa. Jokainen päivä on erilainen.”
“Miten voimme olla avuksi?”
Tukin myyjälle:
“Koska sahatavara on päätuotteemme, pidämme huolta, että jokainen tukeista syntyvä lankku ja lauta päätyy parhaaseen mahdolliseen kohteeseen.”
Sahatavaran ostajalle:
“Kun tiedämme käyttökohteen, löydämme siihen parhaiten sopivan tuotteen.”
Ota yhteyttä!
Katso esimerkiksi Paulin yhteystiedot klikkaamalla yhteystietosivulle tästä >>
Tiimiläisten esittelyt
Pauli
Koulutukseltaan puutekniikan insinööri/MBA. On työskennellyt vuosien varrella esimiehenä mekaanisessa metsäteollisuudessa sekä sahatavaran ja jalosteiden tuotannon ja myynnin eri tehtävissä. Paulin vapaa-aika kuluu mökillä ja metsänhoitoon liittyvässä puuhastelussa. Taimikonhoitotyö on erinomaista hyötyliikuntaa.
Marko
Tekee kauppaa niin Suomeen kuin vähän kauemmaskin. Liki 20 vuoden kokemus sahatavaran myynnistä. Marko on erämies, jolle metsästys ja kalastus ovat lähellä sydäntä. Hän on toiminut paikallisen metsästysseuran puheenjohtajana useita vuosia.
Eeva-Kaarina
Myynnin tuen osaaja, jolla on pitkä kokemus erilaisista myyntiasiakirjojen hallintaan ja logistiikkaan liittyvistä tehtävistä. Eeva-Kaarina on intohimoinen koiraharrastaja, ja hänen kaapissaan on lukuisia näyttelyistä voitettuja palkintoja.